АБОНАМЕНТ
 РЕКЛАМА
 КОНТАКТ



търсене | начало | english  
ЗА АБОНАТИ НА СПИСАНИЕТО име парола
Можете да ползвате безплатно архив на списанието, с изключение на броевете от последните 30 дни.
 АРХИВ ТЕМА
 АРХИВ ЕМА
 ЗА НАС





Конкурсен живот

Балкански драми за Евровизия
Виолета Симеонова

В Хърватия спорят с турбофолк ли ще ги представя Северина, от Сърбия направо не пращат победител

 

Хърватската певица Северина Вучкович спечели конкурса “Дора”,
който селектира националния представител за Евровизия

 

 

 

 

“Звръз-звръц, ще има да питаш за номера ми,
куц-куц, чукай на вратата на някоя друга девойка...

...ссссссс, секс,
хоп-хоп, мрък-мрък,
тик-так, в два и половина ще ме щипнеш, без да се види.
Златен пръстен, тънки мустачки,
знам добре такива като теб.
Шиц, шиц, бягай при някоя друга,
цупа, цупа, зумба, зумба,
сено, слама, сирене, салам,
цвеклото поникна, цвеклото умря,
Африка, пиперка,
златен пръстен, тънки мустачки.”


Може ли този текст да представи националния характер, самобитната идентичност, таланта и музикалната съкровищница на един народ? Рефлектира ли той справедливо неговите културни ценности? Отразява ли адекватно не само традицията, но и модерната мисловност и търсения на съвременното поколение? Особено ако е “пакетиран” в мелодия, която според доста от слушателите си е чист турбофолк със сръбски уклон, а според далеч по-малко ценители - любопитна интерпретация на загорски етномотиви?
Такива и други подобни въпроси мъчат хърватската аудитория вече 10-ина дни, откакто фамозната певица Северина Вучкович спечели безапелационно конкурса “Дора”, който селектира националния представител за Евровизия.
Славата на Северина отдавна надхвърли националните граници на Хърватия, а донякъде дори и тези на Балканите най-вече заради пикантното 12-минутно аматьорско порно, което възхити и потресе (според някои статистики стотици) милиони почитатели, откак “изтече” по интернет преди 2 години. То вероятно ще се завърти отново с оглед на евровизионната є ситуация и като нищо да є привлече нови почитатели, предполагат хърватските зрители, които си скубят косите с това ли ще се прочуят на Стария континент.
Порното настрана, Северина обаче далеч не е някаква невнятна женичка или куха певачка, която може да се похвали само с физически дадености и изключителен сексуален темперамент. Макар и с лимитиран глас, тя е твърде привлекателна и допълнена на стратегически места със силикон, впечатляващо гъвкава професионално, природно интелигентна (понеже няма никакво формално образование), очевидно с много силен характер и чувство за самоирония. Това беше потвърдено от нейната досегашна кариера, която вместо да бъде размита от порноепизода, достигна нови любопитни измерения. Северина изпя главната роля в мюзикъла “Каролина Рйечка”, направи турнета с най-силните рекламни спонсори, втора година е лице на словенска модна марка, последния сезон направи театрален моноспектакъл-мюзикъл “Чакайки своя човек” и по принцип е главната фиксация на всички списания, пък и медии надлъж и нашир по Балканите.
Така че макар самата є поява и


отнасянето
на конкуренцията
за Евровизия


да изглеждаше повече от естествено, прелюбопитната є песен предизвика взрив от реакции и коментари из форумите.
Песента “Моето високо токче”, чиято философска концепция се обобщава в първия стих: “Трева не е поникнала там, откъдето е минало токчето ми”, всъщност е плод на усилията на талантлив и известен тим: автори на музиката са миналогодишният хърватски представител на Евровизия Борис Новкович в тандем с Франьо Валентич, като аранжимента е направил Горан Брегович. Текстът е на самата Северина, която очевидно добре се е забавлявала, докато го измисли и се погаври със собствената си репутация. За презентацията и шоуто да не говорим. Северина се появи в компанията на петима облечени в народни носии гуслари, самата тя издокарана в най-фаталната червена рокля с огромно деколте и цепка и най-изящните сандали със свръхвисоко токче, които вероятно може да се намерят на тези географски ширини.
Драмата на средния хърватски слушател обаче е, че всъщност му е трудно да прецени кое е по-пошло и отблъскващо: турбофолк елементите в музиката или смайващият с първобитността си текст. Споровете се простират оттам дали тя не представлява най-мрачния сурогат на иначе баладичната хърватска естрада до въпроса не е ли всъщност Северина най-лошата хърватски певици на всички времена. Ако се вярва на форумите, хърватският зрител е почти засрамен, че това ще са образът и песента, с които ще бъде представен пред евроаудиторията.


Северина обаче поне няма
проблема, който хронично
тресе българския победител
за Евровизия


- подозрението, че гласуването е манипулирано и нагласено, а SMS-ите са захранвали организирано и дирижирано компютрите на операторите под диктовката на нечия дълга ръка и промоционални интереси.
Северина поне си победи, като събра видимо големи и еднакви гласове и от журито, и от публиката и не е заплашена от обвинения за дирижиран вот и предизвестена победа, които след миналогодишното фиаско на “Каффе” сега засенчват и триумфа на Мариана Попова.
Ако наистина излезе и евровизионно “порно” с тайни кадри от генералната репетиция, от които си личи предварително нагласяване на резултатите, което обещава неуспелият кандидат Ивайло Колев, по-добре българският конкурс за Евровизия оттук нататък да мине под прякото наблюдение на службата за борба с организираната престъпност.
Колкото и зле да изглежда българската “евровизионна” сценка, бременна вече втора година от подозрения за интриги и манипулации, все пак тя се оказва едно мило и сладко упражнение в сравнение с


грандиозния скандал,
който си спретнаха
в Сърбия и Черна гора


След цяла седмица подгряване на медиите с интригата кой ще е предизвестеният победител и дали турбофолкът ще вземе връх, падна бомбата: черногорските членове на журито не дадоха нито една точка на сръбските изпълнители на челни позиции и въпреки драматичната подкрепа на сръбската публика успяха да избутат до първото място черногорската група “Но нейм”, която представяше държавната общност на Евровизия и миналата година.
Оказа се, че сръбското жури много се е прецакало, защото макар и неособено щедро, поне донякъде пристойно е давало някакви точки на черногорските изпълнители. Като станаха ясни странните резултати, сръбските представители в журито въобще оттеглиха гласовете си, публиката в белградския “Сава център” освирка победителите, а накрая те и черногорските съдии трябваше да бъдат извеждани с полиция, за да не бъдат бити.
Цялата история обаче се оказа далеч по-сериозна от професионалната интриганщина. Според някои шамарът, забит в центъра на Белград, е всъщност само част от кампанията за независимост на Черна гора. По една случайност референдумът за независимост на републиката ще се състои на 21 май, само 12-ина часа след края на финалната вечер на Евровизия, и подозрението е, че черногорската група иска да се включи с чисто политическа цел в последните мигове на кампанията. Таблоидите спекулират, че момчетата от “Но нейм” вероятно смятат да се появят с фланелки с надписи “Независимост за Черна гора” и “Кажи ДА на референдума” на самата сцена в Атина...
Каквито и да са били намеренията им, “Но нейм” така или иначе няма да пътуват до Гърция, а скандалът завърши още по-грандиозно, след като и специално свиканото заседание на управителния съвет на сдружението на държавните радио и телевизии не можа да стигне до соломоновско решение как да излезе от скандала. При това положение Александър Тиянич, шефът на държавната РТС, която организира конкурса, отказа да подпише документите и да изпрати “Но нейм” на конкурса на Евровизия и така


Сърбия и Черна гора
шокиращо остават
без свой представител


Освен известното неудобство и нуждата да се разясняват на международната публика деликатните особености на далеч не музикалния скандал, принудителното отсъствие ще струва твърде горчиво на комшиите. След международни и икономически Сърбия и Черна гора сега ще получат и музикални санкции. Според регламента при подобен провал Сърбия и Черна гора ще бъдат наказани да не изпращат свои представители на конкурса не само следващата, а може би и 3 години поред...
Пълна мистерия остава защо участието в едно отдавна маловажно събитие като Евровизия буди такива емоции и провокира такива драми по нашите балкански географски ширини. Според най-елементарното проучване на повечето места на Стария континент на никого не му пука за селекцията, че и за конкурса на Евровизия. Да не говорим, че големите медии въобще не му обръщат внимание. Традиционно Би Би Си изпраща пълни дебютанти от името на Великобритания, а канали като РАИ дори не се включват, защото залагат на издирването на млади таланти чрез далеч по-сериозни и престижни конкурси като “Сан Ремо”, с които предпочитат да се ангажират.
Единственото възможно обяснение за бурните страсти, които се будят тук, е, че поради голямата ни затвореност за света и неговите забавления в продължение на десетилетия и късното включване (особено на България, защото бивша Югославия поне има традиция на успешни участия в Евровизия) сега сме разкъсани от комплекси и желанието да преувеличим собствената си значимост. И ако не може да се докаже, че сме най-великите певци, музиканти, композитори, таланти, шоумени, то поне гледаме да се потвърди, че сме най-великите в “нещо”. Ако няма в какво друго, то в скандалите и разправиите...

 

 

Мариана все пак ще пее в Атина

 

ПЕТЯ БАХАРОВА

 

 

Макар и с горчив привкус, Мариана Попова спечели българския конкурс за Евровизия

 

 

Твърда хапка преглъща българската попгилдия, след като окончателно бе решено Мариана Попова да представлява родината на “Евровизия 2006”. Безспорно гласовитата изпълнителка на “Let Me Cry” пребори останалите 11 полуфиналисти с 4700 гласа. На втора позиция зрителският вот сложи група “Мастило” с 4000 гласа, а на трета - Ивайло Колев с 3993.
Въпреки първоначалните нагласи, че фаворитка ще е именно Попова, когато това стана реалност, музиканти, участвали в конкурса, гневно свикаха пресконференция. Сред мъгляви обвинения така и не стана ясно от какво конкретно са недоволни. Първоначалният им замисъл да настояват за ревизия на резултатите не се състоя. А иначе съмненията им бяха, че крайният вот на зрителите бил по-малко от 50 на сто от реалния брой гласове, което било “обидно най-вече за зрителите и феновете, дали гласа и средствата си за предварително дирижирана кауза”. Впоследствие се задоволиха с искане за публично извинение от страна на БНТ заради лошата организация, която орезилила звука на песните им.
Междувременно Найден Андреев, член на журито, избрало 12-те песни полуфиналисти, обяви, че ще съди Слави Трифонов за клевета. В предаването си шоуменът нарече композитора и колегите му “импотентни” и “музикални аборигени”.
Въпреки сръдните рекапитулацията от България за “Евровизия 2006” е:
1. Там пращаме гласовита и сексапилна певица.
2. Коя нейна колежка в Европа и у нас може да се похвали, че са є посветили песен? С Мариана случаят е точно такъв. Преди няколко години латинопартизанинът Искрен Пецов записва парчето “Да те обичам, Мариана...”, понеже му станало жал за Попова. Творческият порив му дошъл, защото никой не я канел по участия и най-вече - правели се, че не я забелязват.

 

 

 

 



назад съдържание напред





съдържание


Триумфът на Милошевич
Смъртта и погребението му се превърнаха в тежко вътрешнополитическо изпитание ...


Базите са ясни, не е ясно на каква база
Съветът на коалицията се събира в понеделник, за да обсъди постигнатото в преговорите между България и САЩ. ...


Воден рекет
Между 780 000 и 1.38 млн. лв. годишно прибират няколко частни фирми от абонатите на “Софийска вода” и ...


Доцент Борислав Великов, зам.-председател на ПГ на НДСВ: “Атака” мобилизира и стабилизира коалицията
Интервю на Таня Джоева за извинението на Бойко Великов, за отношенията в тристранния съюз, взаимните упреци и ...



...


Светлина, повече светлина
...
начало начало | нагоре нагоре 2001-2014 © Тема Нюз АД. Всички права запазени.  
Всички текстове и документи, публикувани в този уеб сайт, са собственост на "ТЕМА НЮЗ" AД и са под закрила на Закона за авторското право и сродните им права.