АБОНАМЕНТ
 РЕКЛАМА
 КОНТАКТ



търсене | начало | english  
ЗА АБОНАТИ НА СПИСАНИЕТО име парола
Можете да ползвате безплатно архив на списанието, с изключение на броевете от последните 30 дни.
 АРХИВ ТЕМА
 АРХИВ ЕМА
 ЗА НАС





Градът

Еротика, шампанско и социализъм
Искра Ценкова

Профсъюзният дом "Георги Димитров" възкръсва като Мултиденс клуб. Увеселителният комплекс на площад "Възраждане" пак ще отвори врати за нощни птици

 

                            Амазонките от нощния локал "Нова Америка" скандализират стария софийски еснаф с появата си по Евино облекло и леко поведение

 

В края на ХIХ век пловдивчанинът Янко Петров купува с финансовата подкрепа на банкера Кьосе Ешкенази ливадата до старата Вайсова воденица. Придобил опит в шоубизнеса с първия си шантан "Сан Стефано", предприемчивият пловдивчанин огражда новопридобитата си недвижима собственост, издига на мястото й лятна градина-бирария и я нарича предизвикателно "Нова Америка". Така на ъгъла на днешните булеварди "Христо Ботев" и "Тодор Александров" се появява скандално прочутият за времето си нощен локал, който примамва клиентелата си с вкусни кебапчета и оскъдно облечени амазонки.

В него бирата струва 20 ст., кебапчето - 10 ст., а хлябът и гарнитурата са безплатни. Собственикът на шантана разполага сцената с гръб към шуртящата наблизо вада, а на естрадата се качва трупата на италианеца Хугу Учелини и красивата му съпруга. На сцената му гастролират видни вариететни групи, дошли от различни краища на Европа. Жителите на тогавашната 80-хилядна София бързо се пристрастяват към всички прелести, предлагани от нощния локал, а предприемчивият Янко Петров реинвестира печалбата си, като разширява постройката с нова сцена и няколко ложи. Сред звездите, "огрявали" новопостроената сцена, е и немската танцьорка Лорей, известна със серпантинените си танци, обливани в разноцветни светлини от окачените на сцената лампи. Докато на дансинга се вият сластно разголени амазонки, публиката в салона пие бира, вино и лимонада. Масите за консумация заместват традиционните фотьойли. След края на спектакъла, покрити с прозрачни воали, танцьорките се хвърлят страстно в прегръдките на по-разкрепостените мъже. Двойките се оттеглят в специални сепарета, а паянтовата сграда се къпе в шампанско и се тресе от оргии до зори. Собственикът на "Нова Америка" тържествува. Скандалното му заведение е все по-печелившо.

 

Година по-късно към сградата е пристроена голяма лятна театрална сцена, която успява да привлече и интелектуалния елит на столицата. Поради бързо растящата конкуренция между театъра и седмото изкуство локалът се ориентира и към прохождащото тогава кино.

По време на Първата световна война сградата се използва за склад, а след смъртта на Янко Петров наследниците му превръщат шантана в театър "Ренесанс".

Преобразованията на постройката са многобройни, но след 1914 г. тя се издига в неокласически стил. На театралната сцена на "Ренесанс" прохождат много от големите ни актьори и оперетни звезди. Пак на нея Гео Милев поставя "Маса-човек" от Толер. През 1920 г. акционерно дружество от българи и французи организира в театъра на площад "Възраждане" първата оперета.

 

"Сградата е в ремонт. Бързам по голямото стълбище, потънало в пясък и вар. Пред мен върви млад, едър мъж, с дълга коса и широкопола шапка, с артистично вързана връзка. "Момиче, ти къде отиваш", пита мъжът. "На изпит за хористка", отговаря девойчето с двете миши плитки. "И аз - за артист!", казва мъжът. Тази сценка се разиграва в театъра между все още никому неизвестните Мими Балканска и Асен Русков. Първият спектакъл на новосъздадения театър "Ренесанс" - "Феята на карнавала", се играе безплатно за софиянци. Вместо пари ръководството моли публиката да пуска в специална урна листчета с мненията си за играта на актьорите.

Според тяхната оценка се сформира окончателният театрален състав. Тинка Краева, Стоян Коларов и други актьори, водени от постановчици като Стоил Стоилов, П. К. Стойчев, Юрий Яковлев, Стефан Пенчев, Борис Левиев, д-р Коста Тодоров и Ангел Сладкаров, задържат интереса и вълненията на столичани в териториите на своя жанр, операта. По-късно в някогашния шантан се настанява Кооперативният оперетен театър.

Паралелно с театралните творци под покрива й се събират и партийци. През 1919 г. БРСДП (т.с.) провежда в сградата на "Христо Ботев" № 61 една от най-масовите си прояви. В двуетажната постройка организират свои конгреси синдикалисти и комунисти.

По време на бомбардировките през 1944 г. сградата е разрушена и частично опожарена. Идеята е след възстановяването й да се превърне в работнически театър. Но следващата строителна намеса е спешна. Сградата се ремонтира бързо, за да приюти Втория конгрес на ОРПС, на който Георги Димитров държи последната си реч.

Дясната балконска ложа е специално построена за вожда, а интериорът на цялата сграда е помпозен, с богата декоративна украса. Високите 13-метрови тавани трябва да внушават усещане за величие и всемогъщество. Местата в новоизградения салон са 800. Тъй като строежът е предимно показен, никой отново не си поставя за задача да закрепи конструкцията на сградата. Според поставената тогава задача профсъюзният дом трябва да се направи така, че да се задържи поне десетина години. На видно място във фоайето му е поставен стенен часовник, личен подарък на дома от червения вожд.

 

Години наред в него се провеждат хиляди организирани мероприятия, национални чествания, концерти, прожектират се филми. След промените през 1989 г. в сградата се настанява първо най-голямата столична дискотека "Скайклуб". След това в нея отваря врати гръцката таверна "Леофорос". Двете заведения още се помнят с еднотипните си скандали - престрелки на НСБОП и заловени наркотрафиканти. След като таверната затваря врати, в синдикалното имущество се настаняват бездомници и наркомани. Постройката се запазва като паметник на културата, но с понижена категория. Едва преди година сменя собствеността си и строителните работи отново започват. Някогашното грозно пате днес е изцяло пременено. За поредния й ремонт и укрепване на конструкцията новият й собственик, холдинг "Глобал тим секюрити", е вкарал в постройката 4 хил. тона строителни материали.

 

Бившето фоайе и киносалонът са разделени на две нива. На първия етаж в края на октомври ще отворят врати тризвезден лоби бар с клубна музика, фолк ресторант и фешън кафе. Второто ниво е предвидено за музикален клуб - тип пиано-бар, ресторант-пицария и еротикденс клуб. На третия етаж ще се разположат фирмените офиси.

Собствениците на историческата сграда обещават да увенчаят главния вход с алея на славата. По подобие на Холивуд по тротоара ще се наредят звезди с имената на "отличниците". Първата ще бъде на Слави Трифонов, разкрива малката тайна управителят на комплекса Петър Димитров. Следващите "звезди" ще се избират от посетителите, така както някога зрителите са определяли състава на театралната трупа "Ренесанс".



назад съдържание напред





съдържание


Риалити без граница
Да влезеш в играта на "Биг Брадър" е лесно. Трудна е морално-етичната дилема, която шоуто поставя на ...


В боя влизат само старците
Бойко Борисов и Милен Велчев се захапаха на теми като лоялност, професионализъм и първомайски плакати. Герджиков и ...


Бермудски имотен триъгълник
Чиновническа предприемчивост и пропуски в законите позволяват апортирането на имоти на безценица ...


Татяна Дончева: Политиката трябва да обслужва хората, а не обратното
Интервю на Руслан Йорданов с кандидат-кмета на БСП за София за непосилната лекота на корупцията, за архитектурния ...



...


Квартален остарял трамвай
...
начало начало | нагоре нагоре 2001-2014 © Тема Нюз АД. Всички права запазени.  
Всички текстове и документи, публикувани в този уеб сайт, са собственост на "ТЕМА НЮЗ" AД и са под закрила на Закона за авторското право и сродните им права.