АБОНАМЕНТ
 РЕКЛАМА
 КОНТАКТ



търсене | начало | english  
ЗА АБОНАТИ НА СПИСАНИЕТО име парола
Можете да ползвате безплатно архив на списанието, с изключение на броевете от последните 30 дни.
 АРХИВ ТЕМА
 АРХИВ ЕМА
 ЗА НАС





Шоубизнес

Продуцент - това звучи заплашително
Цветана Царева

Професионалистите в музикалния бранш са хладнокръвни бизнесмени, а не забавни рокаджии. Държат под пълен контрол работата, а отскоро и личния живот на родните звезди

 

Софи Маринова отложи сватбата си по настояване на продуцента си


Една гореща циганска любов бе охладена от суровия шоубизнес. Булката свали официалната си рокля по пътя към олтара и остана само по музикална кариера. Сватба няма да има, но не защото младите не се обичат, а защото продуцентът не ще. Така патетично може да се съобщи новината, че Софи Маринова няма да се омъжва за доведения си син Дачо, защото шефът є Крум Крумов от “Сънни мюзик” категорично є забранил.
След този случай музикален продуцент звучи


едновременно гордо
и заплашително


Титлата обаче не пасва на всяка глава. Приляга на мъже, които не знаят нотите, не са първа младост и не са от София. За сметка на това имат развит бизнес нюх и отлично познават масовия вкус. Обличат се скромно, често спортно.  Заети са с важни срещи, редовно пътуват в чужбина и дават интервюта главно по и-мейл. Живите им рандевута с журналисти минават припряно.
Продуцент №1 на републиката безспорно е шефът на “Пайнер” инж. Митко Димитров. “Инж”-ът пред името означава, че е завършил “Технология на машиностроенето” във ВМЕИ - Варна. 11 години е работил като машинен конструктор и 6 като главен механик. Фолк компанията регистрирал в началото на 90-те. Някогашната скромна димитровградска фирма днес е империя, в която блестят Глория, Камелия, Преслава, Гергана, Ивана, Мария и пр. Димитров е затворил производствения цикъл. Прави 50-ина албума годишно, организира концерти, върти телевизия, развива заведения. Обяснява успеха си с шестото си чувство. “Усещам хитовия момент на песните. Слушам изпълненията, гледам клиповете като зрител и слушател. Може би ми помага фактът, че не съм бил професионален музикант. Ако бях, щях да правя песни, които не са пазарни”, казва 53-годишният продуцент. 
“Душманинът” на Софи Маринова Крум Крумов повтаря неговия личен и бизнес пример, само че в умален мащаб. Стои зад малката, но стабилна “Сънни мюзик”. Освен ромската перла в неговия лагер са още Бони, Маца и отскоро Еми Стамболова. Големият му удар обаче е Азис.
Крумов е 37-годишен, от Кюстендил. Две години учи счетоводство и контрол, но се отказва по средата и завършва “Интелектуална собственост” в УНСС. В музикалния бизнес влиза като разпространител през 1993-а. И до днес има няколко аудио-видео магазина. “Сънни мюзик” регистрира през 1997-а и смело нагазва в продуцентския бизнес. Годишно фирмата му издава десетина албума - половината солови, останалите сборни. Компанията му


има амбиции да се разшири


Преди около месец Крумов се спрял на 5 момичета и едно момче. Сега ги тества по авангардна схема - всички правят едно и също парче. Отличникът ще подпише договор. 

 

“КариZмa” разчитат на мениджмънта на Агенцията за български артисти

“Беше по-добре, когато фирмите се управляваха от музиканти. Говорехме на един и същ език, а браншът не беше толкова комерсиализиран”, оплака се преди време рок ветеранът Мик Джагър. Мейджърите “Сони”, “Уорнър”, “Би Ем Джи” навремето оглавявали хора, които без проблем взимали горно “до”. Вече не е така. Практиката показала, че професионалният музикант налага своя вкус при лансирането на звезди и така ограничава печалбите на фирмата.
Подобна схема работи и у нас до ден днешен. Зад “София мюзик ентерпрайсис” например стоят бивши музиканти - Димитър Ковачев-Фънки и Иван Несторов-Амебата. Кариерата си двамата започват в група “Ера”, а по-късно се преквалифицират в промоутъри. Като организатори на концерти на чужди и наши звезди са без грешка. Като мениджъри на BG поп и рок изпълнители не са толкова силни.
Под шапката на фирмата им вирее Агенцията за български артисти (АБА). Фирмата обслужва Ася, Нона Йотова, София, “Братя Мангасариян”, “Ахат”, “Те”, “Шангри Ла”, т.е. изпълнители

 

без голям комерсиален
потенциал


Най-успешното им попълнение е “КариZма” - дуетът, който издаде албум след 7-годишно съществуване. АБА също така е ексклузивен мениджър на участниците в “Стар Академи”. Само припомняме, че риалити шоуто приключи през юли 2005-а. Оттогава до днес са се завъртели общо три видеоклипа на т.нар. таланти - на Марин, Вяра и Аксиния.
Разбира се, шоубизнесът е отворен и за схемата “Продуцирай се сам”. Прилагат я няколко фолк звезди, напуснали големите музикални компании. Лицата им обаче вечно са изпънати от усилие. Същата измъчена физиономия имат и представителите на старата гвардия, които самофинансират продукциите си. Лили Иванова например няма продуцент. “Затова пък има по-голяма свобода и не се съобразява с чужди претенции”, обяснява пиарът є.
Търсенето на спонсори под дърво, камък и покривка обаче едва ли е много “освобождаващо”. Последният клип на първата дама на българската естрада е финансиран от Лили Червенякова, собственичката на бразилския ресторант “Рио”.
Васил Найденов, Богдана Карадочева и други лица от естрадното минало също се продуцират сами. Според злите езици причината е нежеланието им


да делят парите си 


Факт е, че иначе трябва да дадат поне половината на “шефа”. Което едва ли е толкова неприятно, като се има предвид какво ще им спести той.   
Сериозните музикални компании разполагат с набор продуценти. Музикалният избира аранжорите и текстописеца и плътно следва певеца в студиото. Изпълнителният следи реализирането на продукта и отговаря за клипа. Избира режисьора, съобразявайки стила му на работа с особеностите на парчето. Последната дума е на баш продуцента, т.е. на хора като Митко Димитров и Крум Крумов. Те преценяват как да се реализира продуктът, организират производството и издаването му. 
Да не се заблуждаваме обаче, че работим по световни стандарти. Често музикалният продуцент у нас е също пиар, стилист и шофьор на звездата. Това обаче е друг въпрос. Нека не се отклоняваме от основната тема - младите влюбени. “Продължаваме да се обичаме с Дачо. Прибрала съм си у дома булчинската рокля, халките и костюма му. Да стоят, пък ще се оженим, като му дойде времето или като каже Крум”, казва хитрата младоженка Маринова. 

 

И Виолета Здравкова с тв гуру

 

ПЕТЯ БАХАРОВА

Пишман майката от “ВИП Брадър” и “Мис България '99” Виолета Здравкова се уреди с тв продуцент преди броени дни. Пътеводната светлина за екранните є изяви е небезизвестният Магърдич Халваджиян.
Здравкова ще трябва да слуша и изпълнява всяка негова дума, за да блесне в новото за нея амплоа на помощник-водеща. Съвсем скоро зрителите ще я видят в комплект с Димитър Рачков, който ще е титулярът в дебютното тв шоу “Нощта на аматьора”.
“Има два начина, по които хората като мен могат да процедират - да наказват и глобяват в името на добрия продукт или да станат приятели с хората си, но те да отвръщат, като спазват железни правила. За мен вторият вариант е по-добрият.” Думите са на режисьора Халваджиян, чиято продуцентска палка дирижира звезди като Наталия Симеонова, Васил Василев-Зуека, Димитър Рачков, Малин Кръстев, Руслан Мъйнов, адреналинките Жана и Яна и т.н.
Макар всички те да са подписали тлъст по обем договор, на Магърдич почти не се налага да им припомня написаното там.

 

След като подписа договор с Халваджиян, Виолета Здравкова ще трябва да слуша внимателно продуцентската му дума


Като отличник в екранното и житейско поведение арменецът посочва водещата на “Море от любов” Наталия Симеонова. Един от малкото съвети, който Магърдич си позволява да даде на телевизионната сватовница, е леко да редуцира контактите с феновете на предаването. “Наталия даваше телефонния си номер на всеки, който го поиска. Звъняха є денонощно с поредна порция любовна драма. В един момент видях, че започна да се затормозява психически с проблемите им. Затова є казах, че просто трябва да спре, защото не може да помогне на целия свят”, разказва Халваджиян.
Въпреки това и днес Наталия е изключително добронамерена и съпричастна към всеки, който я потърси за съвет.
Ето и някои от продуцентските правила на Халваджиян:
1. Добро поведение в обществото.
2. Всяка информация за звездите се пресява.
3. Всяка медийна изява на актьори и водещи минава през PR-а на фирмата.
4. Преговори за участия и финансовата им част не минават без одобрението на продуцента.
5. Всеки фен трябва да получи необходимото внимание и автограф, ако настоява за такъв.
6. Звездата трябва да изглежда добре, дори когато притича до кварталния магазин. 

 

Крум Крумов:


Азис плаща най-голямата цена, затова

е най-голямата звезда

 

ЦВЕТАНА ГЕОРГИЕВА

Г-н Крумов, спряхте Софи Маринова и доведения є син по пътя към олтара. Защо?
- В мой интерес е изпълнителите ни да мислят трезво. Ако направят няколко грешни стъпки, те вече не разсъждават нормално и това влияе върху кариерата им. Моето мнение е, че на Софи и Дачо им е рано за сватба. Не са живели достатъчно заедно, разликата в годините им също не е малка. Освен това много хора ще ги намразят, ако сключат брак. 
Говори се, че сте поставили  условие на Софи - или отлага сватбата, или губи договора си със “Сънни мюзик”. Така ли е?
- Не. Не съм поставял ултиматум: “Ако вие се ожените, ние ще се разведем”. Просто є дадох личен съвет и с много примери, които не искам да цитирам, я посъветвах да отложи сватбата. Хубаво е, когато на даден певец се дават примери. Софи дойде в “Сънни” от друга компания. Беше на доста по-ниско ниво като изпълнител, отколкото е сега. Откакто е с нас, кариерата є тръгна и ни има доверие. Щастлив съм, че се съгласи да не се омъжва сега.

 

Крум Крумов продуцира скандалните ромски звезди Софи Маринова и Азис. Фирмата му “Сънни мюзик” също така отчита успехи в издателския, концертния и ресторантьорския бранш. Преди време имаше амбиции да нахълта в телевизионния. Засега плановете на компанията за собствена електронна медия са замразени, защото пазарът е твърде тесен.


Не се ли притеснявате, че след този случай ще ви излезе име на продуцента сатрап?
- Не се притеснявам. Пък и станалото - станало. За пръв път се случва подобно нещо, дано не се повтаря. Освен това сватбата беше доста наближила и нямаше как да скрия намесата си от вас, журналистите.
Оглавявате музикална компания, но не сте музикант. Това притеснява ли ви?
- По мои проучвания няма успяла музикална фирма със собственик музикант. Както няма и добра телевизия, направена от режисьор. Така е, защото мирогледът им е тесен. Когато си музикант, имаш пристрастия, бъркаш се където не трябва, работиш тесногръдо. Казваш си: “Ще го направим така и така, защото е много естетично.” Истината обаче е, че пазарът, а не шефът на фирмата избира музиката. Поне моята логика е такава.
Как задържате звезда с мащабите на Азис във вашата сравнително малка компания?
- Азис дойде при нас през 1998-а като всеки друг изпълнител. Издадохме първия му албум. Той вярва, че е заложил на правилните хора и че затова все още стои добре на пазара. Имахме и доста други успешни изпълнители, но те не можаха да платят високата цена да са звезди. Затова вече ги няма.
Какво имате предвид под “цена” в случая?
- Азис е най-голямата звезда, но плаща най-голямата цена, за да е на върха - статии в жълтата преса по негов адрес, ограничена поява на обществени места. Преди се движеше само с охрана - хората често го притесняват, а той невинаги е в настроение да им обръща внимание. Освен това мозъкът на певците, на хората със свободни професии, на политиците отделя хормон, който води до самозабравяне. А ако не умееш да се контролираш, загиваш.
Вие как контролирате звездите си?
- Придържам ги към реалността. Един успял певец не може да не си е повярвал, затова имам случаи на приземяване, на наказания, глоби и т.н. След като се отрезвят, разбират, че съм бил прав. 
Планирате ли промените в имиджа им - например днес ще им сложим пера, утре силикон, следващия месец - нещо друго? Или действате спонтанно?
- Работи се в движение, но всичко минава през мен. Обикновено се правят няколко варианта и аз одобрявам един от тях. Има случаи, в които съм спирал имиджови изяви от гледна точка на облекло. Азис стана търговска марка и успешен експеримент. По мое мнение, когато някой се превърне в звезда, не бива да бъде спиран или да му се оказва абсолютен натиск. Все пак той е индивидуалност, която се интересува от мода, стил и пр. Аз не се меся по отделните звена, не съм стилист, за да му коригирам прическата. Получавам краен продукт, който одобрявам или не. 
Във фирмата ви има и други ромски звезди освен Азис и Софи. Случайно ли е това или не?
- Случайно е. Пак казвам, пазарът избира своите звезди. Работата на продуцента е да им даде начален старт, тяхната работа е да удържат на успеха. По-трудно е да останеш, отколкото да станеш. В “Сънни мюзик” има сравнително малко изпълнители, но затова пък са ярки индивидуалности.
Рецептата за успех каква е?
- Хитът е съвкупност от няколко неща - гласови данни, парче, което да отговаря на излъчването на изпълнителя, качествен клип, добро представяне в медиите и, разбира се, късмет. Едно от тези звена, ако куца, нищо не се получава. Много певци си мислят, че като не са станали звезди в България, ще станат на Запад. Мога да им кажа, че навсякъде е едно и също, защото формулата на успеха е еднаква. При нас просто измеренията са по-малки. Навремето издадохме “Таверна лайв кълекшън”, албум с гръцки песни. Вътре пееше един Коста, доктор по професия. Същият стана втори в гръцкото “Стар Академи” и веднага получи договор със “Сони мюзик”. Скоро бях в Москва, където пък третият, класирал се в риалити шоуто, вече се е наложил на сцената. Просто в тези държави пазарът е много по-голям.
Формулата за успех не включва ли също отлична визия и солидна инвестиция?
- В нашия бизнес външността и парите са важни, но не са най-важното. Някои певци изглеждат много добре, други бащите им ги финансират, но пак не успяват да ги наложат. Мога да дам и друг пример. Един военен преди време си взе 13 заплати накуп и реши да става продуцент. Похарчи ги за пет-шест месеца и залезе.
Какъв процент от печалбата взимате вие и какъв - звездите?
- Това е фирмена тайна. От изгряващите взимаме по-висок, от утвърдените - по-нисък. В началото на кариерата си Азис се изявяваше при едни условия, сега нещата са различни.
Какви са отношенията ви с “Пайнер”?
- Добри, уважавам успехите на другите. Малина (звезда на димитровградската компания) и Азис например работят отлично. Да, “Пайнер” имат изискване той да не е с пола на сцената и ние нямаме нищо против това. Логично е в дует с Малина Азис да се държи като мъж. 

 



назад съдържание напред





съдържание


Държавна нeвроза
Ако продължаваме да се зомбираме от разиграваните от политиците ни сюжети, Оли Рен ще ни запише и седми червен картон ...


Обезличаване
Властта се оказа нож с две остриета за НДСВ - хем играе ролята на спойка, хем е на път съвсем да отслаби рейтинга на ...


Криворазбраната собственост
Според Закона за авторското право производителите и вносителите на компютърни хард дискове, CD, DVD и т.н. трябва да ...


Фернандо Ариас, посланик на Кралство Испания: Няма катастрофа за ЕС, не се вторачвайте в дати, на прав път сте
Интервю на Къдринка Къдринова с представителя на Мадрид у нас за евродоклада, за съдебната реформа, за ...



...


2 в 1
...
начало начало | нагоре нагоре 2001-2014 © Тема Нюз АД. Всички права запазени.  
Всички текстове и документи, публикувани в този уеб сайт, са собственост на "ТЕМА НЮЗ" AД и са под закрила на Закона за авторското право и сродните им права.